قیمت های جدید خودرو در راه است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، طبق ابلاغیه شورای رقابت، خودروسازان می توانند هر سه ماه یکبار با در نظر دریافت تورم خودرو نسبت به قیمت گذاری جدید محصولات خود اقدام نمایند. به این ترتیب به نظر می رسد که در فروش های جدید خودروسازان باید در انتظار قیمت های جدیدی باشیم.

قیمت های جدید خودرو در راه است

در این زمینه مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا نیز قیمت های جدید خودروسازان را تایید و تاکید نموده که این قیمت ها از بهمن اعمال خواهد شد.

وی اشاره نمود علاوه بر قیمت گذاری محصولات خودرویی به چالش های گروه خودروسازی سایپا نیز پرداخته است. از باقری پرسش شده که ورود پول یعنی جذب سرمایه مردمی از محل پیش فروش به خودروسازها کاهش پیدا نموده است. اگر این موضوع صحت دارد چرا تعداد ثبت نامی ها و دریافت وجه از مردم افزایش پیدا نمی نماید؟

او در پاسخ به این سوال گفته است که یک زمان برای فروش خودرویی حدود 5 میلیون نفر ثبت نام کردند. اگر بخواهیم این ثبت نام 5 میلیونی را شاخصی برای شرایط مالی و ورود پول تلقی کنیم، در آن صورت هر چقدر متقاضیان از 5 میلیون کمتر باشد، می گویند کاهش پیدا نموده است ولی الان در هر ثبت نام ما مجبور به قرعه کشی می شویم. دلیل آن هم این است که تعداد متقاضیان از ظرفیت ما بیشتر بوده و بنابراین مجبور به قرعه کشی هستیم، لذا قویا باید تأکید کنم که متقاضیان ما همین الان هم نسبت به ظرفیت ما بیشتر هستند و مادامی که ما از قرعه کشی استفاده می کنیم یعنی افراد بیشتری علاقه مند هستند.

قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش در ادامه همچنین تاکید نموده که متقاضیان وانت 151 و نیسان تک سوز بدون قرعه کشی می توانند از کارخانه خرید نمایند. وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مجوز افزایش قیمت برای سه ماه انتهای سال از شورای رقابت مطرح نمود به احتمال زیاد تورم بخشی 3 ماه انتها سال ارائه شده و مبتنی بر آن قیمت به روزآوری می گردد.

وی ادامه داده که در دی که جزء 3 ماه انتهای سال محسوب می گردد، ما خودروهای خود را با قیمت پاییز به مشتریان می فروشیم. همچنین از باقری پرسش شده که بر اساس برآوردهای منتشر شده از سوی رسانه ها، 80 درصد خودروهای توزیعی به شیوه جاری فروش، توسط متقاضی ابتدایی فروش رفته است. به نظر شما این آمار صحیح است؟

این مقام سایپا هم در پاسخ به این پرسش با تاکید بر محدودیت های فروش خودرو در نهایت عنوان نموده به این خاطر که این خودروها یک سال در رهن هستند از نظر اسناد رسمی سندها مبادله نشده و خودروها توافقی خرید و فروش می شوند که ممکن است دردسرهای زیادی داشته باشد.

بنابراین هیچ مرجع رسمی نمی تواند برآوردی بدهد که چه تعداد مصرف نماینده واقعی وجود دارد و آمار 80 درصدی هم هیچ مبنای پژوهشی ندارد.

سوال دیگری که از باقری پرسیده شده در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو و تمایل خودروسازان به آزادی سازی قیمت است .در این مورد وی تاکید دارد که در واقع یک رانت بسیار جدی درباره اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صنعت خودرو به وجود آمده است. به زعم ما مصرف نماینده واقعی از خودرو استفاده می نماید، اما آیا مصرف نماینده واقعی می تواند آن خودرو را از ما بخرد؟

بخش زیادی نمی توانند و با یک واسطه خودرو را خریداری می نمایند. او ادامه داده که تمام حلقه مفقوده این هست که سیاست فعلی باعث شده جذابیت در بازار خودرو ایجاد گردد و این جذابیت یعنی خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه ای تلقی کنیم، لذا درخواست تعیین ما از شورای رقابت و همه نهادها این بوده که به گونه ای منصفانه قیمت گذاری کنیم تا خودرو از بستر یک کالای سرمایه ای خارج گردد.

اما نیروی انسانی مازاد و تفاوت خودروسازی های ایران و دنیا در خصوص به کار گیری نیروی انسانی سوال دیگری بود که باقری پاسخ داده اگر بخواهیم با یک منطق آکادمیک در این مورد صحبت کنیم، ساختار بهای تمام شده یک خودرو از اجزایی تشکیل شده است که مهم ترین آنها مواد، سربار و نیروی انسانی است. در این ساختاری که بهای تمام شده خودرو را تشکیل می دهیم درصد عمده مربوط به مواد است که مواد هم از نهاد ه های فراوری استفاده می نماید و علت افزایش قیمت خودروها همین افزایش قیمت نهاده های فراوری است.

هزینه سربار در صنعت خودرو مرتبط با موضوعات آب، برق، سالن و سایر موارد است و در آخر هزینه های نیروی انسانی هم هست. وی ادامه داد: اگر تمام تشکیلات مرتبط با نیروی انسانی را با هم متمرکز کنیم در بالاترین شرایط ممکن تأثیر آن 5 درصد بر قیمت تمام شده خودرو است.

علت تاخیر در تحویل خودروها سوال جدی این روزهای مشتریان از شرکت سایپا است که باقری دلیل عمده آن را تعلل شورای رقابت در قیمت گذاری می خواند. در این مورد از باقری پیرامون خودروی کوئیک و اینکه چرا قیمت تمام شده این خودروی فول آپشن 140 میلیون است؛ درحالی که قیمت بازار آن یا هم سطح یا کمتر از این است سوال شده که وی تاکید نموده ما به هیچ عنوان در مکانیزم قیمت گذاری نقش نداریم و مستندات مرتبط با بهای تمام شده محصول و سایر مولفه های مورد احتیاج شورای رقابت را به آن ها تقدیم می کنیم و آن ها بر اساس روش های کلینیک یا سایر روش ها با توجه به تورم بخشی به ما قیمت می دهند.

وی در خصوص تاخیر تحویل کوئیک هم گفته است که در بیانیه ای رسمی اعلام کردیم به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کارخانه تزریق قالب های پلاستیکی، یک ماه تحویل این خودرو به تعویق افتاده است ولی چند روز است که خط فراوری کوئیک اس راه افتاده و مراحل فراوری آزمایشی درحال سپری شدن است و به سرعت وارد فراوری انبوه خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار مربوط به بازار خودرو را صفحه اختصاصی خبرنگاران بخوانید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128892

به "قیمت های جدید خودرو در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت های جدید خودرو در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید